پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

جاذبه های دیدنی رشت

شهر رشت، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال کشورمان است که در ایامی همچون ایام نوروز و تعطیلات تابستانی به شلوغ ترین و پر تردد ترین حد ممکن می رسد. بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند با خودروی شخصی خود به این شهر سفر کنند و برخی دیگر هم با تهیه بلیط هواپیما رشت، به این شهر زیبا سفر می کنند. رشت به شهر باران های نقره ای معروف است و علاوه بر طبیعت زیبا و بکری که دارد، دارای مردمانی خون گرم و میهمان نواز و همچنین سوغاتی های ناب و صنایع دستی و غذاهای محلی بسیار لذیذی می باشد.

 

رشت یکی از مهم ترین شهرهای ساحلی ایران و سواحل جنوبی دریای خزر است که آب و هوایش بسیار معتدل و شبه مدیترانه ای می باشد. این شهر در فصول مختلف سال آب و هوایی مختلف دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که پیش از سفر به این شهر زیبا، اطلاعات کاملی در خصوص آب و هوا در هر فصل از سال را بررسی کنید و پیش از تهیه بلیط قطار رشت، بهترین زمان سفر به این شهر را انتخاب کنید. به طور کلی آب و هوای رشت در تابستان بسیار شرجی و گرم است و در زمستان بسیار سرد و مرطوب. این شهر ساحلی به دلیل شرایط اقلیمی و نزدیکی با دریای خزر و رشته کوه های البرز، بارش بسیار زیادی دارد و آمار بارش را به خود اختصاص داده است. رشت در فصل تابستان کمترین میزان بارش را دارد و در فصل پاییز بیشترین بارش را و دمای هوای آن حدود ۹/۱۵ درجه سانتی گراد است.

رشت موقعیت مکانی بسیار خوبی دارد و از ضبع شمالی به دریای مازندران منتهی می شود و از دیگر ضلع ها همچون غرب به صومعه سرا و فومن و از قسمت جنوبی به رودبار و از قسمت شرقی به آستانه اشرفیه منتهی می گردد. مسیرهایی که می توانید از طریق آن ها به رشت برسید، شامل جاده قدیم رشت می باشد اما بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند که اگر قرار است سفر زمینی به این شهر داشته باشند با تهیه بلیط اتوبوس رشت یا قطار به آن سفر کنند.

ما در این مطلب از سایت مستر بلیط قصد داریم تا شما را با ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی رشت آشنا کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

  1. خانه تاریخی میرزا کوچک خان جنگلی

در رشت خانه های تاریخی بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها قدمتی چند صد ساله دارند و به درستور مشهور ترین افراد تاریخی کشورمان ساخته شده اند. یکی از این خانه های معروف و تاریخی، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، یکی از چهره های معروف تاریخی ایران است. اگر به تاریخ و ماجراجویی در گذشته علاقه مند باشید، پس بازدید از خانه های قدیمی و اماکن قدیمی، شما را به وجد خواهند آورد. خانه میراز کوچک خان به مدت ۸۵ سال متروکه و بدون استفاده بود و به دلیل وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل بسیار تخریب شده بود. تا اینکه سر انجام در سال ۱۳۸۲ با کمک های مردمی شهر رشت و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. برای بازدید از این بنا، باید در ساعات به خصوصی به آنجا بروید. خانه میرزا کوچک خان همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱ ظهر میزبان مردم است. اگر به شخصیت های مبارز سیاسی و تاریخی علاقه داشته باشید، بازدید از خانه این مرد تاریخی، خالی از لطف نخواهد بود.

  1. باغ محتشم و عمارت زیبای کلاه فرنگی

باغ  محتشم که در گذشته با نام، پارک شهر شهرت داشت، یکی از قدیمی ترین پارک های رشت است. در این پارک یک عمارت ۳ طبقه با نام عمرات کلاه فرنگی قرار دارد که علت شهرت پارک هم به خاطر همین عمارت زیباست. قدمت این پارک و عمارت متعلق به دوره حکومتی ناصر الدین شاه قاجار است. عمارت کلاه فرنگی در ظاهر ۳ طبقه به نظر می رسد اما در اصل متشکل از ۴ طبقه است. طبقات اول و دوم دارای دو اتاق هستند و هر اتاق دارای پنجره هایی سراسری با منظره ای زیباست. در گوشه هر اتاق یک نور گیر وجود دارد که کار آن تهویه هوای داخل اتاق در فصل تابستان و روزهای گرم بوده است. یکی از اتاق های داخل این عمارت دارای ۸ گوشه است که هر سوی آن یک پنجره وجود دارد و هر پنجره در مجاور قسمتی از باغ قرار گرفته است. این پنجره ها از آجر و چوب و گچ ساخته شده اند. در طبقه اول دور تا دو یک ایوان قرار دارد  و در طبقه دوم هم یک بالکن قرار دارد که جنس آن از چوب می باشد. دلیل اینکه این عمارت را با نام کلاه فرنگی می شناسند شکل ظاهری آن است. زیرا طبقه آخر این عمارت شبیه به یک کلاه سیلندری یا همان کلاه فرنگی است. در حال حاضر مالک این بنا، سازمان میراث فرهنگی رشت است و این عمارت سال هاست که به کارگاه آموزشی هنرهای دستی تبدیل شده است.

  1. پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان، یکی از بهترین و زیباترین جاذبه های طبیعی رشت است که در آن درختانی ارزشمند و تنوع گونه های گیاهی وجود دارد. این پارک از دو قسمت مختلف تشکیل شده است.در قسمت اول درختانی سر به فلک کشیده و طبیعی وجود دارند که زاده طبیعت بکر و دست نخورده هستند و قسمت دوم درختان سرسبزی هستند که به دست انسان ها به دل خاک سپرده شده اند و اکنون زیبایی این منطقه را چندین و چند برابر کرده اند. مهم ترین درختان این پارک عبارت اند از توسکا، بلوط و اوجا و انجیل و سرو نقره ای. جدا از این ها، اگر تجهیزات کافی برای جنگل گردی داشته باشید، می توانید حیوانات جنگلی را هم ازنزدیک ببینید. اگر قصد اطراق و کمپ زدن در این پارک زیبا را داشته باشید، تجهیزاتی برای شما فراهم شده است، مانند آلاچیق و سرویس های بهداشتی  و هر چیزی که برای اسکان چند ساعته  و حتی یک روزه نیاز داشته باشید. در این پارک جنگلی یک دریاچه زیبا هم وجود دارد که این دریاچه از دل جنگل عبور می کند و به آب های زیر زمینی سطح زمین می رسد.

  1. پارک ملت رشت

پارک ملت یکی از باغ‌های قدیمی رشت به نام سیاه باغ بوده است. درختان این پارک اغلب قدیمی‌اند، این‌ محل پس از طراحی و بازسازی به عنوان بوستان ملت افتتاح شده تا محلی برای آرامش همگان باشد. پارک ملت یکی از مراکز ورزش همگانی صبحگاهی در رشت است که همه روزه افراد زیادی را برای ورزش همگانی به داخل پارک جذب می‌کند. علاقمندان به ماهی لازم است مطلع باشند که یک مجتمع آکواریومی که ۶۸۰ قطعه از ماهیان کمیاب تزیینی شمال و جنوب کشور و ۲۸ قطعه خرچنگ دارد، در این پارک به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین این پارک به علت کمپینگ بزرگی هم که دارد پذیرای مسافران بی‌شماری از سراسر کشور است.

  1. مسجد جامع امشه

اگر به اماکن مذهبی و قدمتی علاقه مند باشید، دیدن مساجد قدیمی هم شما را به وجد خواهد آورد، حال این مسجد چه در رشت باشد و چه در هر شهر دیگری، فرقی نمی کند. یکی از قدیمی ترین مساجد رشت، مسجد زیبای امشه است که در دهکده ای به نام دهکده امشه سنگر واقع شده است. این مسجد متعلق به دوران حکومتی قاجارهاست. معماری این بنا بسیار جالب و منحصر به فرد است و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در این بنا غرفه های متعددی ساخته شده که مخصوص بانوان بوده است و پنجره های آن از جنس چوب اند. و در هر گوشه ای از آن را با آیات قرآن مزین کرده اند.

https://blog.mrbilit.com/rasht-attractions/

 

 

 

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.