شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

کاخ اشرف پهلوی در سعد آباد

جالب است بدانید که پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی کاخ اشرف یا همان ملکه مادر تا ۵۰ سال متوالی متروکه و خالی بود و هیچگونه رفت و آمدی در آن صورت نمی گرفت. تا اینکه در سال۱۳۵۰ این کاخ را در اختیار اشرف قرار دادند، حالا که کاخ متعلق به ملکه مادر شده بود، پس تصمیم به بازسازی و زیبایی آن گرفت و دستور داد تا نمای بیرونی آن را برای با شکوهی هر چه بیشتر با سنگ مرمر سفید تزیین کنند. بعد از اینکه انقلاب جمهموری اسلامی روی کار آمد کاخ ملکه مادر تا حدود ۲۲ سال خالی از سکنه بود.

 

تا اینکه تصمیم بر تبدیل آن به موزه ظروف سلطنتی گرفتند. البته کاخ اشرف پلهوی که اکنون به موزه ظروف سعد آباد شهرت دارد در سال ۱۳۷۴ در اختیار ریاست جمهموری بود تا اینکه به دستور سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۴ تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد. در این موزه تمامی ظروف سلطنتی و هدیه و پیشکشی های اروپایی و نفیس قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است.
عکس/ اشرف و سگ دست آموزش

کاخ نگارستان در سعد آباد

کاخ نگارستان که اکنون به موزه تبدیل شده است، از دیگر مجموعه کاخ های دربار پهلوی در سعد آباد می باشد. معماری این کاخ هم بسیار با شکوه بوده و سال هاست که در آن همایش هایی مبنی بر شناخت لباس های محلی برگزار می کنند. در سال ۱۳۸۵ خورشیدی این تصمیم که در کاخ نگارستان به معرفی پوشاک سنتی پرداخته شود و از آن سال تا به اکنون در این کاخ مراسمات بسیاری برای معرفی پوشاک سنتی ایرانی برگزار شده است. البته جدای از نمایشگاه های کاخ نگارستان می توانیم به موزه ها و آثاری که در آن به نمایش گذاشته شده است هم اشاره کنیم.

این بنا در گذشته محل زندگی فاطمه پلهوی بود و پس از مدتی آن را به فریده دیبا مادر فرح دادند که در آن اقامت داشته باشد. ساختمان کاخ نگارستان ادغامی از معماری اروپایی نسبتا مدرت و معماری سنتی قدیمی ایرانی است. سبک دکوراسیون داخلی این بنا بسیار منحصر به فرد بوده و با لوازم خانگی سلطنتی مزین گشته است.

 برای سفر به شهر تهران و دیدن کاخ های بسیار زیبای این شهر میتوانید به سایت مستر بلیط مراجعه کرده و بلیط هواپیما ، بلیط قطار تهران یا اتوبوس را خریداری کنید.
https://tehrannews.ir/%D9%87%D8%B1-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%87/

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.