چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

حمام وکیل  کرمان


 

حمام وکیل یکی از تاریخی ترین جاذبه های کرمان است که قدمت آن معلق به دوران حکومت زندیه و قاجاریه است. این بنا در سال 1280 ساخته شده است. تمامی قسمت های حمام وکیل یعنی از کف گرفته تا دیوار آن با کاشی و سرامیک پوشیده شده است. این حمام به دو قسمت تقسیم شده و این دو شامل گرمخانه و رختکن می شود. حمام وکیل در چند سال گذشته تغییر کاربری داده و توسط اداه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شود و اکنون تبدیل به یک چایخانه سنتی شده است. این بنا در سال 1396 یکبار مرمت و بازسازی شده و طی این بازسازی یک مسیر ساختند که به بازار سنتی کرمان منتهی می شد. قسمت گرمخانه هم تبدیل به رستورانی سنتی با غذاهای محلی شده است. با بازدید از حمام وکیل در واقع با یک تیر دو نشان می زنید، زیرا علاوه بر بازدید از تاریخی ترین بناهای این شهر می توانید پس از گشت و گذار در رستوران یا چایخانه اش به استراحت نشسته و برای صرف شام یا نهار در آن جا بمانید.

بلیط هواپیما تهران کرمان

بلیط هواپیما مشهد کرمان

بلیط هواپیما کیش کرمان

بلیط هواپیما اصفهان کرمان

بلیط هواپیما شیراز کرمان

 

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی از معروف ترین جاذبه های کرمان است آنقدر معروف که وقتی وارد این شهر می شوید کافیست تا از چند نفر سوال کنید که چند جاذبه گردشگری کرمان را به شما معرفی کنند، مصلما همه ی آن ها گنبد جبلیه را به شما معرفی خواهد کرد. این بنا بسیار قدیمی است به طوریکه در کتب تاریخی و تمامی اسناد به جای مانده هیچ تاریخی از ساخت گنبد جبلیه وجود ندارد. اما بر اساس تحقیقات باستان شناسان، به طور تقریبی مشخص شده است که این بنا در دوره ساسانی ساخته اند، همچنین حدس می زنند که در دوره اسلامی هم مورد مرمت قرار گرفته باشد و یا این احتمال هم وجود دارد که معماران ایرانی پس از بازسازی آن را با سبک معماری ساسانیان بازسازی کرده باشند. بسیاری از کارشناسان باستان شناسی تحقیقات گسترده ای بر روی گنبد جبلیه انجام داده اند اما هیچکس متوجه تاریخ دقیق این بنا نشده و همگی به اتفاق معتقد هستند که این بنا دوره های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است.

ارگ بم

ارگ بم یکی از مهم ترین و البته قدیمی ترین منطقه هایی بوده که در گذشته به عنوان یکی از مراکز شهر نشینی از آن استفاده می کردند. قدمت ارگ بم آنقدر بالاست که به عنوان قدیمی ترین بناهای تاریخی ایران مشهور است. قدمت این مجموعه متعلق به هزاره دوم تا چهارم پیش از میلاد مسیح است. ارگ بم در شمال شرقی کرمان واقع شده است و از ضلع شمالی به رودخانه بم منتهی می شود و همچنین از ضلع شرقی به یخچال قدیمی می رسد. باستان شناسان نظرات مختلفی در مورد چگونگی و تاریخ شکل گیری ارگ بم دارند. برخی از آن ها معتقد هستند که این بنای تاریخی در دوره هخامنشی به وجود آمده و برخی دیگر می گویند قدمت آن متعلق به دوره اشکانیان است.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.